De RET wilde de staalkabels van metrostation Spijkenisse Centrum laten inspecteren. Een complexe klus, want de kabels hangen grotendeels boven het spoor. Een steiger bouwen is daar niet mogelijk, en het gebruik van een ManiRail vraagt veel voorbereiding, veiligheidsmaatregelen en externe inzet. De vraag aan ons: kan het sneller, veiliger en efficiënter?
De staalkabels boven het spoor van metrostation Spijkenisse Centrum moesten worden geïnspecteerd. Een flinke uitdaging, want een steiger plaatsen boven de rails is niet mogelijk. Normaal gesproken wordt zo’n klus uitgevoerd met een ManiRail — een hoogwerker die over het spoor rijdt. Dat vraagt echter om extra veiligheidsmaatregelen, meerdere externe specialisten en veel tijd voor op- en afbouw.
Bij werkzaamheden aan het spoor is het tijdvenster krap: tussen 01.30 en 04.30 uur. Een ManiRail vertrekt pas na de laatste metro en moet voor 04.30 uur weer terug zijn op de standplaats. Alleen al aan reistijd gaat dan bijna een uur verloren. Daardoor blijft er vaak maar twee uur effectieve werktijd over om de staalkabels te inspecteren.
Om tijd én risico’s te beperken, hebben we gekozen voor een drone-inspectie. Zodra de Leider Werkplek Beveiliging (LWB’er) om 01.30 uur het sein gaf, konden we direct starten. Zonder wachttijd, zonder hoogwerker, en zonder dat mensen zich in risicovolle posities hoefden te begeven. Dankzij de drone konden alle tuidraden in één nacht volledig worden geïnspecteerd.