De langste verdeelkast van Den Haag, HTM is klaar voor de TINA-tram

Vraagstuk

Hoe zorg je voor een toekomstbestendige energievoorziening voor een compleet tramcomplex, terwijl de trams gewoon moeten blijven rijden? Met die vraag kwam HTM bij ons terecht. De komst van de nieuwe TINA-tram, plannen met batterijen, zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen – én de wens om geen minuut stil te vallen.

Uitdaging

Het HTM-complex in Den Haag is een dynamische omgeving. Trams komen en gaan, techniek draait 24/7 en er is weinig ruimte om “even uit te zetten”. Tegelijkertijd wilde HTM de stap maken naar een moderne, toekomstbestendige energievoorziening.

Daarbij speelden drie vragen een hoofdrol:

  • Hoe creëren we meer vermogen in een krappe techniekruimte?
  • Hoe borgen we de bedrijfszekerheid met een goede noodstroomvoorziening?
  • Hoe laten we oude en nieuwe installaties veilig samenwerken, zonder de operatie te verstoren?

Samen zijn we stap voor stap door deze vraagstukken heen gelopen.

Slim ontwerpen in een krappe techniekruimte

De bestaande hoofdverdeler voldeed niet meer aan de wensen en de toekomstplannen van HTM. Er moest meer vermogen beschikbaar komen, voor zowel de dagelijkse bedrijfsvoering als voor toekomstige uitbreidingen met duurzame technieken.

Samen met ons team Techniek ontwierpen we een compleet nieuwe hoofdverdeler. In deze grote verdeelkast komen alle hoofdverbindingen samen. HTM had één duidelijke eis: alle eindgroepen moeten tijdens volledig bedrijf gewisseld kunnen worden. Het eerste ontwerp kwam daardoor uit op een breedte van 7,10 meter – veel te groot voor de beschikbare ruimte.

In plaats van terug te gaan naar de tekentafel met een compromis, kozen we voor een vindingrijke oplossing. We hebben de verdeler “om de hoek” ontworpen. Zo past hij wél in de bestaande ruimte, blijft alles goed bereikbaar voor monteurs én is er voldoende ruimte voor toekomstige uitbreiding. Een mooi voorbeeld van hoe je met slim ontwerp toch een krappe techniekruimte optimaal kunt benutten.

Noodstroom als vast onderdeel van de installatie

Voor een openbaarvervoerbedrijf als HTM is stilstand geen optie. Daarom kozen we ervoor om de besturing van het noodstroomaggregaat volledig te integreren in de nieuwe hoofdverdeler. Valt de netspanning weg, dan neemt het aggregaat automatisch een deel van de installatie over. De belangrijkste processen blijven draaien en de impact op de operatie blijft zo klein mogelijk.

De scheiding tussen het noodstroomgedeelte en de rest van de installatie regelen we met een koppelschakelaar. De drie hoofdschakelaars (1250 Ampère) zijn identiek uitgevoerd. Dat klinkt technisch, maar het effect is heel praktisch: bij een storing kan er snel worden gewisseld, zonder ingewikkelde aanpassingen of lange stilstand.

Ook is de ruimte voor het aggregaat zo ontworpen dat het later verzwaard kan worden, zonder dat we de hoofdverdeler opnieuw hoeven te bouwen. Zo is de noodstroomvoorziening niet alleen betrouwbaar voor nu, maar ook klaar voor toekomstige groei van het HTM-complex.

Energie inzichtelijk met CloudCrest

Een belangrijk onderdeel van deze opdracht is monitoring.
Via CloudCrest worden 21 meters in de hoofdverdeler continu uitgelezen. De verzamelde data wordt automatisch vertaald naar overzichtelijke rapportages, zodat HTM aan de rapportageplicht van de overheid voldoet én grip houdt op het energieverbruik.

Klaar voor de TINA-tram én verdere elektrificatie

Naast alle technische keuzes speelde nog een belangrijke ontwikkeling mee: de introductie van de nieuwe TINA-tram (Total Integrierter Niederflur-Antrieb). Deze tram is modern, comfortabel en vraagt om een energievoorziening die de komende decennia mee kan.

Met de nieuwe hoofdverdeler, de geïntegreerde noodstroom, de extra vermogensruimte en de mogelijkheid om batterijen, zonnepanelen, laadpalen en warmtepompen in te passen, is HTM klaar voor die toekomst.

Hoe raakt dit jouw organisatie direct?

Veel organisaties lopen tegen vergelijkbare vragen aan. Denk aan remisegebouwen, werkplaatsen, ziekenhuizen, onderwijsgebouwen of grote kantoren. Meer vermogen nodig, duurzame technieken op komst, maar geen ruimte of tijd om “even uit te schakelen”.

Dit project bij HTM laat zien dat je:

  • een toekomstbestendige energievoorziening kunt realiseren,
  • maatwerk hoofd- en onderverdelers kunt inzetten in een krappe ruimte,
  • noodstroom slim kunt integreren,
  • én de bedrijfsvoering in de lucht houdt tijdens de hele ombouw.

Met een doordacht plan en goede samenwerking is nul downtime combineren met groei en verduurzaming écht haalbaar.

Maak nu een afspraak met Ronald

Resultaat

HTM beschikt nu over een moderne, toekomstbestendige energievoorziening met maatwerk hoofd- en onderverdelers, geïntegreerde noodstroom en extra ruimte voor groei in vermogen en duurzame bronnen. De bedrijfsvoering blijft betrouwbaar, terwijl de infrastructuur klaar is voor de TINA-tram én verdere elektrificatie van het openbaar vervoer in de regio Den Haag.

Ook verder met je energievoorziening?

Sta je ook voor een complexe energievraag in een remise, werkplaats of bedrijfsgebouw en wil je nul downtime combineren met ruimte voor groei? We denken graag met je mee. Lees meer over onze oplossingen voor een toekomstbestendige energievoorziening op onze dienstenpagina of neem direct contact met ons op om je situatie door te spreken.

Onze diensten

Dit is wat we doen!

Bekijk alle diensten

Ons aanbod

Ook verder met je energievoorziening?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ronald Lagerberg

Manager Verkoop & Bedrijfsontwikkeling
Storing?
Wij staan 24/7 voor je klaar via 088-4748000